Δραστηριότητα 2.1. Τα χαρακτηριστικά της Ανοιχτής Εκπαίδευσης

    Στράτος Φραγκιαδάκης
    Από Στράτος Φραγκιαδάκης

         Αρχικά θα ήθελα να σημειώσω  το ότι στο ένα βίντεο πρωταγωνιστεί μία νεαρή κοπέλα ενώ στο άλλο μία ηλικιωμένη, υποδεικνύει ότι στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο δεν υπάρχουν ηλικιακοί περιορισμοί. Από κει και πέρα τα χαρακτηριστικά της Ανοικτής Εκπαίδευσης διακρίνονται σε θετικά και αρνητικά σύμφωνα με τα βίντεο και είναι τα εξής:

    ΘΕΤΙΚΑ:

    • Τις σπουδές στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο τις χαρακτηρίζει η ελευθερία και η ευελιξία.
    • Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για την εγγραφή στο ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
    • Μεγάλη ποικιλία παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών από τα οποία επιλέγει κανείς εκείνο που τον ενδιαφέρει περισσότερο.
    • Ξεκινάν οι σπουδές, ενώ ταυτόχρονα δεν αλλάζει ολοκληρωτικά η ζωή του φοιτητή. Συνεχίζει και ακολουθεί την καθημερινή του ρουτίνα.
    • Συνδυάζονται σπουδές με οποιαδήποτε μορφή εργασίας, άρα αποκτά κανείς ταυτόχρονα και εργασιακή εμπειρία, σημαντικό στις μέρες μας.
    • Τα εργαλεία τα οποία παρέχονται είναι υπεραρκετά για να ολοκληρωθεί κάθε ενότητα. Αποστέλλονται ταχυδρομικά σημειώσεις ή βιβλία, ενώ υπάρχει και ηλεκτρονικό δίκτυο φοιτητών με όλο το υλικό το οποίο χρειάζεται κανείς για να ολοκληρώσει την εκάστοτε ενότητα. Ωστόσο δεν τίθενται περιορισμοί στο πως θα δουλέψει ή πού θα ψάξει κάποιος για να επιτύχει τον αντικειμενικό στόχο.
    • Συνεχής βοήθεια και στήριξη προς τον φοιτητή από εκπαιδευτές και μάλιστα με τρόπο εξατομικευμένο, προσαρμοσμένο δηλαδή σε τυχόν μαθησιακές δυσκολίες ή ιδιαιτερότητές του.
    • Το πρόγραμμα σπουδών δεν είναι αυστηρά δομημένο. Παρόλο που υπάρχουν κάποιες υποχρεωτικές ενότητες που πρέπει να ολοκληρωθούν, την πλειονότητα αυτών που χρειάζεται και το ρυθμό με τον οποίο θα δουλέψει κάποιος για να τις διεκπεραιώσει και να πάρει πτυχίο επιλέγονται από τον ίδιο.
    • Ακόμη και αν για οποιοδήποτε λόγο δεν επιθυμεί ο φοιτητής να ολοκληρώσει τις σπουδές του μπορεί να του δοθεί κάποιο πιστοποιητικό, αντίστοιχο του επιπέδου στο οποίο έφτασε και σίγουρα όχι ισάξιο του πτυχίου.
    • Στις περισσότερες των περιπτώσεων η επικοινωνία με τον καθηγητή γίνεται με e-mails και σπανιότερα τηλεφωνικά. Παρόλο που η πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία με κάποιο καθηγητή δεν είναι κύριο χαρακτηριστικό της Ανοικτής Εκπαίδευσης, αν το επιθυμεί κανείς μπορεί να την έχει.
    • Σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο σπουδών είναι οικονομικότερο, καθώς πολλά από τα έξοδα που προκύπτουν σπουδάζοντας σε ‘’παραδοσιακό’’ πανεπιστήμιο δεν υπάρχουν.
    • Το πτυχίο που παρέχεται είναι ισάξιο με αυτό που δίνεται από τα ‘’παραδοσιακά’’ πανεπιστήμια.

    ΑΡΝΗΤΙΚΑ:

    • Υπάρχει περιορισμένος ελεύθερος χρόνος αφού οι σπουδές γίνονται ταυτόχρονα με άλλες υποχρεώσεις του εκπαιδευόμενου (εργασιακές, κοινωνικές, οικογενειακές), γεγονός που πολλές φορές του επιφέρει αρκετό άγχος.
    • Δεν ζει ο φοιτητής του Ανοικτού Πανεπιστημίου την ανέμελη και διασκεδαστική φοιτητική ζωή σε σχέση με αυτόν που σπουδάζει σε ‘’παραδοσιακό’’ Πανεπιστήμιο.