«Βιώσιμη Πόλη: η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» από το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

    Πέτρος Σαββαΐδης
    Από Πέτρος Σαββαΐδης

    Την χρονιά 2019 - 2020 λάβαμε μέρος σε μια πανελλήνια περιβαλλοντική δράση με το όνομα «Βιώσιμη Πόλη: η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία». Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, οι εξάχρονοι μαθητές ως πρόταση των ερευνών τους, ζήτησαν να ενημερώσουν τον δήμαρχο της πόλης για τα αποτελέσματα τους. Το εκπαιδευτικό σχέδιο εργασίας με θέμα την βιωσιμότητα της πόλης του Ηρακλείου διήρκησε τρεις μήνες και παρακάτω θα διαβάσετε μία σύντομη περίληψη της.

    Α' ΦΑΣΗ – ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 

    No alt text provided for this image

    Σε πρώτη φάση φτιάξαμε μία μακέτα της πόλης και στην συνέχεια περάσαμε στην κάτοψη της και τον δικό μας χάρτη για την πόλη. Ορίσαμε την πόλη και τις διάφορες περιοχές μέσα από τα σπίτια και τις γειτονιές μας. 

    Β' ΦΑΣΗ - ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ 

    No alt text provided for this image
    No alt text provided for this image

    Στην συνέχεια φέραμε στην τάξη πληροφοριακό υλικό και μοιραστήκαμε ανά μεταξύ μας πολιτιστικά, πολιτισμικά και φυσικά στοιχεία της πόλης. Ο χάρτης μας γέμισε με μνημεία, σημεία ενδιαφέροντος, την βασική χλωρίδα και πανίδα της περιοχής του Ηρακλείου. Παράλληλα, προσεγγίσαμε την έννοια του συστήματος μέσα από βιωματικά παιχνίδια της ομάδας και προχωρήσαμε σε συζητήσεις με ερωτήματα για το αν και πώς σχετίζονται μεταξύ τους τα παραπάνω.

    Γ' ΦΑΣΗ - ΚΡΙΤΙΚΗ

    No alt text provided for this image
    No alt text provided for this image

    Στο επόμενο στάδιο συλλέξαμε στοιχεία από τις γειτονιές που ζούμε και καταγράψαμε (με φωτογραφίες, σκίτσα) αυτά που "μου αρέσουν" και εκείνα που "δεν μου αρέσουν". Φτιάξαμε, λοιπόν, δύο λίστες με τα παραπάνω και δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο που το διανείμαμε, ώστε να συλλέξουμε απόψεις και πληροφορίες από το μεγαλύτερο δυνατό σύνολο της σχολικής κοινότητας. Οι επικρατέστερες απαντήσεις ήταν και αυτές που δώσανε την εικόνα, ότι δηλαδή στις περισσότερες γειτονιές της πόλης του Ηρακλείου υπάρχουν σκουπίδια στους δρόμους. Στο συμβούλιο της τάξης συνδέσαμε τις επιπτώσεις αυτής της πραγματικότητας με τα φυτά, τα ζώα και τους ανθρώπους του τόπου. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα, πως αν μία γειτονιά έχει πρόβλημα, έχουν και οι άλλες μιας και οι γειτονιές μιας πόλης λειτουργούν ως σύστημα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις πόλεις, αφού και οι πόλεις είναι ένα σύστημα που φτιάχνουν μία χώρα. Μακροσκοπικά, οι χώρες δεν είναι αποκομμένες μεταξύ τους! Οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν και πια το πρόβλημα της γειτονιάς μας έγινε προσωπική υπόθεση! Ο τελευταίος προβληματισμός μας ώθησε να κοιτάξουμε το πρόβλημα με ειλικρίνεια, κριτική στάση και να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες που του αναλογεί για την παρούσα κατάσταση. 

    No alt text provided for this image

    Έτσι, προσεγγίσαμε την έννοια της βιωσιμότητας και την επιτακτική ανάγκη της όχι μόνο για τα φυτά, τα ζώα και τους ανθρώπους του τόπου μας, αλλά πια ολόκληρου του πλανήτη! Οι λέξεις κλειδιά που βρήκαμε μετά από σχετική έρευνα μέσω ψηφιακών μέσων ήταν: ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση.

    Οι μαθητές κλήθηκαν να εξετάσουν αν στις γειτονιές τους υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης. 15/20 έφεραν θετική απάντηση, ωστόσο μόλις 9 στους 20 γνώριζαν την διαδρομή των σκουπιδιών μετά την ρήξη τους στους μπλε κάδους. Μία γρήγορη σκέψη συνδέει την στάση των μικρών πολιτών με την γενική οικολογική συνείδηση των μεγάλων.

    No alt text provided for this image

    Δ' ΦΑΣΗ - ΔΡΑΣΗ

    No alt text provided for this image

    Ολοκληρώνοντας το εν λόγω πρόγραμμα, περάσαμε από την θεωρία στην πράξη, από την γνώση στην παραγωγή νέας γνώσης. Αρχικά, οι μαθητές είχαν το περιθώριο μίας εβδομάδας να σκεφτούν τι μπορούν να φτιάξουν από την αρχή με ένα χρησιμοποιημένο, πλαστικό μπουκάλι. Παιχνίδια, μολυβοθήκες, κουμπαράδες, κάδοι ανακύκλωσης, γλάστρες μέχρι και πλαστικές παντόφλες (!) ερχόντουσαν κάθε τόσο στην σχολική αίθουσα. Με όλα τα παραπάνω φτιάξαμε μία έκθεση εντός του σχολείου, για να εμπνεύσουμε την σχολική κοινότητα, με το μήνυμα της καμπάνια "Μη το πετάς, φτιάξε κάτι καινούργιο!". Σειρά είχαν οι αφίσες με την ιδέα της ομάδας να τις θέλει κολλημένες δίπλα από τους κάδους ανακύκλωσης! Στόχος; Ακόμα και τα εργοστάσια ανακύκλωσης να λειτουργούν λιγότερο για να μειωθούν κι άλλο τα καυσαέρια! 

    Τέλος, οι μαθητές σκέφτηκαν να γράψουν ένα μήνυμα στον δήμαρχο, ώστε να ενημερώσει τους υπόλοιπους ανθρώπους που ζουν στην πόλη για τα νέα για αυτούς ευρήματα, τους τρόπους δηλαδή που μπορούν να μειωθούν τα σκουπίδια της αγαπημένη μας πόλης. Η συγκεκριμένη δράση πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις και επικοινωνήθηκε μέσω των τοπικών ηλεκτρονικών εφημερίδων https://www.cretalive.gr/eida-akoysa/o-mikros-nikolas-sto-dimarho . Μέσα από μία τέτοιου είδους εκπαιδευτική ζύμωση, με κύρια αξία τον σεβασμό προς το περιβάλλον, οι μελλοντικοί πολίτες του Ηρακλείου έχουν ήδη διαμορφώσει στάση απέναντι στα περιβαλλοντικά ζητήματα του τόπου.

     

     Γιατί αν τελικά η ελπίδα είναι τόπος, τότε σίγουρα το παιδί είναι ο δρόμος.  

     

    No alt text provided for this image
    No alt text provided for this image

     

    ο κύριος Πέτρος, ο συντονιστής μίας ομάδας παιδιών που αγαπούν αυτό τον τόπο

      Πέτρος Σαββαΐδης

      Πέτρος Σαββαΐδης

      Δάσκαλος και Συντονιστής Α΄ Τάξης Δημοτικού Σχολείου

      Πρόσφατα σχόλια